Mats och Sandras Mercedes
Vi köpte bilen i Linköping sommaren 2013, innan vi riktigt hade bestämt oss för att åka ut på långresa igen. Mats såg nog mest framför sig ett skattefritt monster för att överleva vintern med stil. Väl hemma började vi dock smida andra planer…
Ganska snabbt insåg vi att den skulle behöva en del kärlek innan den höll någon vettig standard. Knytnävsstora rosthål gömde sig bakom listerna. Bakdörrens gångjärn hade rostat bort helt och dörren var 10cm kortare än vad den borde vara. Det tog ett tag att göra den rimlig.
Precis hemkörd. Fälgarna är fortfarande silvriga, stegen på sidorna likaså. Blinkersen är gula och spruckna. Extraljusen fram funkar definitivt inte!
Inte för att det syns på bilden men tanken läckte diesel rätt friskt också.
Första steget blev att börja ta bort all gammal rutten plåt och sätta dit nytt.
Så här såg bakre hörnet av bilen ut efter lite massage med en hammare. Mycket rost och knappast några gångjärn.
Efter en hel del svetsande började det se vettigt ut där bakom. En ny balk på plats för att få dit bakdörren igen.
Allt det röda på dörren har blivit rostlagat, den nedre kanten är helt ny plåt.
Och sen lite cremeweiss färg på det.
På med ny plåt (som Mercedes lyckligtvis fortfarande säljer) och lite färg, sen var det klart!
Nästa steg var att få lite ny färg på fälgarna.
En uppsättning rejäla BF Goodrich Mud/Terrain i storlek 33×10,5″
Vi behövde ett maffigt takräcke, till exempel för att hålla i ett tält! Den bästa lösningen var att bygga ett eget, annars blir frakten löjligt dyr.
Fötter från Rhino Rack fick det bli.
Lite kreativt svetsande och en hel del svärande.
Sen var räcket på plats. Fick även dit en LED ramp med 100st 3W LED ljus.
Stolarna höll på att ramla i bitar, svart läder var kanske inte heller det bästa med tanke på de varma klimat vi nu planerade att rulla mot. Turligt nog hittade vi en uppsättning Recaro Topline stolar med inbyggda fläktar, fenomenalt!
Efter det började det bli mer finlir. Alla svarta saker och saker av plast plockades av bilen och lackerades. Det blev en skaplig hög med prylar.
Taktältet kom på plats efter att de snälla säljarna levererat det hem till oss.
Slutligen fick vi tag på en kofångare fram och bilen är nu ganska precis som vi vill ha den! Det vore förstås gött med en sjätte växel ibland…
by Mats Egardt with no comments yet.